Kuukauden yritys, Viihdeväylä Oy

Viihdeväylä Oy

Lähtökohta. Eletään vuotta 1984 kun Kalervo Vanha Eero Ylitalon kanssa vuokrasi tanssitalot Kaulinrannasta ja Kittilän Alakylästä. Bisnesidea oli hankkia nimekkäitä artisteja joka viikonloppu; perjantaina Kaulinranta lauantaina Kittilä. Bisneksen tekoon perustettiin uusi yritys, jonka nimeksi tuli pitkän pähkäilyn jälkeen Viihdeväylä Ky. Alkuosa “Viihde” oli aika helppo, mutta jälkiosa tuotti tuskaa, kunnes Eero katsoi ikkunasta ulos ja näki “Väylän”. Rapea vuosi pyöriteltiin tansseja, vaikka luonnonvoimatkaan eivät aina olleet suosiolliset. Tammikuussa Kittilässä oli pakkasta 43 ja väkeä 43. Turpaan tuli enemmän kuin laariin satoi markkoja.

 

Vuoden oppikoulun jälkeen otettiin uusi suunta. Eero jäi pois, ja yhtiökumppaniksi tuli Osmo Ylitalo. Päätettiin muuttua ohjelmatoimistoksi. Parin vuoden orkesterikaupan jälkeen heräsi kysymys; mitä silloin soi, kun soittajat ovat väliajalla? Ratkaisu oli 80-luvulla uusinta teknologiaa edustavat CD-levyt, joita ravintoloille vuokrattiin.

90-luvulla ravintoloille tarjottiin orkestereiden ja taustamusiikin lisäksi kolikkojukeboxeja, biljardipöytiä ja tikkatauluja sekä äänentoistoasennuksia. CD-levyjen suurin heikkous oli asiakkaan musiikkivalikoiman koko ja päivittäminen. Vuosituhannen vaihteessa ensimmäinen tietokoneella toimiva musiikkiohjelma alkoi näyttämään suuntaa tehokkaammalle tulevaisuudelle.

Uudet tuulet. 2000-luvulla otettiin suuria harppauksia ja kasvatettiin jalansijaa. Ensimmäinen täysin oma ravintolaviihdeohjelma Vivaldi julkaistiin 2004, jonka avulla asiakaspohja kasvoi ravintola kerrallaan. Ajatus siitä, että nyt ollaan oikealla polulla, vahvistui oikeaksi. Vuonna 2006 ensimmäinen Maestro-nimeä kantava ohjelma näki päivänvalon. Muutaman vuoden kuluttua pakka alkoi olla kunnossa, kun karaoke julkaistiin samaan ohjelmaan. Ravintolat eivät enää tarvinneet CD- ja karaokelevyjä, vaan kaikki musiikista laulamiseen ja mainostamiseen onnistui samalta laitteelta. Digitaalinen ravintolaviihde korvasi CD-levyjen vuokrauksen ja syrjäytti ohjelmatoimistotoiminnan 2000-luvun loppuun mennessä.

Vuonna 2013 julkaistiin täysin uusi, maailman ensimmäinen kosketusnäytölle suunniteltu ravintolaviihdeohjelma, ja vastaanotto ylitti odotukset. Asiakkaiden määrä tuplaantui ja eteläisten kilpaveljien ja -siskojen jalat tutisivat, kun pienet lapin hullut astuivat varpaille. Lähtölaukaus Suomen valloitukseen oli annettu.

2015 avattiin toinen toimipiste Helsinkiin, jonka myötä jalansija Etelä-Suomessa on vahvistunut entisestään. Seuraavana vuonna tapahtui suurin muutos koko ravintolaviihdealalla, kun urheilukanavat tulivat osaksi Maestron palveluvalikoimaa. Ravintolat eivät enää tarvinneet useita digibokseja tai lautasia katolla, vaan yhden tabletin pöydälle, joka teki saman ja enemmän.

Mitä me teemme toisin? Helpotamme ravintoloitsijan arkea ja yrittämistä kokoamalla ainoana palveluntarjoajana kaikki viihdepalvelut yhteen helppokäyttöiseen ohjelmaan. Erinomaiset kilpailijamme taustamusiikin, urheilukanavien ja karaoken saralla tekevät tästä työstä entistä hauskempaa, pitävät meidät varpaisillamme ja kannustavat pysymään aina askeleen edellä kehityksessä. Monet asiat on helppo kopioida, mutta aito lappilainen nöyrä ja asiakaslähtöinen palvelu lähtee luonteesta ja arvoista. Tehdään avointa ja reilua kauppaa asiakkaalle sopivimmilla ehdoilla tulevaisuudessakin.

 

…Ne tilastot. Asiakkaita 1500+, työntekijöitä 8, joista 3 Helsingissä. Liikevaihto pari miljoonaa.

Lue lisää: https://www.maestropro.fi/